In Oostende vond een sobere plechtigheid plaats ter nagedachtenis van Paster Pype, precies honderd jaar na zijn overlijden. Hij richtte een visserijschool op en trok mee op zee voor arme vissersfamilies.
Op Pinkstermaandag herdacht Nieuwpoort de vissers die op zee omkwamen. De plechtigheid begon in de stedelijke vismijn en eindigde met een bloemenhulde aan het Vissersmonument op de Kaai.
Tijdens de oorlog keken veel mensen weg, uit angst of onzekerheid. Op 8 mei in Blankenberge zetten we die vraag opnieuw vooraan: zien we nog wat er rondom ons gebeurt?