Twee mannen zwaargewond na balkonval: waarom bleef officiële communicatie zo lang uit?

Lezers reageren

- Dank aan onze partner -
- Dank aan onze partner -

De feiten speelden zich zondagavond rond 21.40 uur af in een appartement in de Sebastiaan Nachtegaelestraat. Daar zou een ruzie zijn ontstaan tussen twee mannen van Afghaanse origine, een 21-jarige en een 30-jarige. Volgens de eerste elementen in het onderzoek draaide het conflict mogelijk rond een vrouw.

Tijdens de ruzie werd een mes gebruikt. De 30-jarige man raakte daarbij gewond in de buikstreek. Kort daarna kwam hij onderaan het balkon terecht. Of hij zelf probeerde te vluchten, viel of mogelijk werd geduwd, maakt deel uit van het verdere onderzoek.

De hulpdiensten waren snel ter plaatse. De politie kon bijzonder vlug ingrijpen, omdat het politiekantoor vlakbij ligt. Terwijl op straat de eerste zorgen werden toegediend aan het 30-jarige slachtoffer, bleef de situatie in en rond het appartement gespannen. Even later kwam ook de 21-jarige verdachte van het balkon naar beneden. Hij raakte zelf eveneens gewond.

Beide mannen werden zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht. Ze zijn buiten levensgevaar.

Verdachte aangehouden

De 21-jarige man werd na de feiten gearresteerd en voorgeleid bij de onderzoeksrechter in Brugge. Die besliste hem aan te houden op verdenking van poging tot moord. Vrijdag verschijnt hij voor de raadkamer, die moet oordelen of hij langer in de cel blijft.

Het labo kwam ter plaatse voor sporenonderzoek. Ook een wetsdokter werd aangesteld. Het gerecht onderzoekt nu wat zich precies in het appartement heeft afgespeeld, hoe de steekpartij ontstond en waarom beide mannen uiteindelijk onderaan het balkon belandden.

Daarbij wordt ook nagegaan welke rol alcohol of drugs mogelijk hebben gespeeld. Over de precieze aanleiding en de volgorde van de feiten bestaat nog geen volledige duidelijkheid.

Buurt bleef lang zonder officiële uitleg

Voor buurtbewoners was meteen duidelijk dat er iets ernstigs aan de hand was. Er waren politievoertuigen, ambulances, een labo-interventie en zichtbare onrust in de straat. Ook op sociale media en bij lokale media doken al snel berichten op over de feiten. Ze waren er posts die zelfs melding hebben gemaakt van een schietpartij. Wat natuurlijk helemaal niet waar was.

Toch kwam officiële communicatie van politie en parket pas veel later op gang. Dat roept vragen op.

Niet omdat elk detail van een lopend onderzoek meteen publiek moet worden gemaakt. Dat kan ook niet. Maar bij een zwaar incident in een woon- en winkelstraat verwachten inwoners wel snel een basisboodschap: is de situatie onder controle, is er nog gevaar voor de omgeving, zijn er slachtoffers, werd iemand opgepakt en wie leidt het onderzoek?

Die minimale duidelijkheid kwam er niet meteen. Daardoor ontstond ruimte voor geruchten, speculatie en onrust.

Zwijgen helpt geruchten niet stoppen

Bij ernstige feiten is terughoudendheid nodig. Slachtoffers, verdachten en getuigen hebben recht op bescherming. Het onderzoek mag niet worden beschadigd door te vroege of te gedetailleerde communicatie.

Maar helemaal wachten tot lokale media en sociale media het verhaal al grotendeels hebben opgepikt, is ook riskant. Dan loopt de officiële communicatie achter de feiten aan. In zo’n situatie wordt de stilte zelf een deel van het verhaal.

Een korte gezamenlijke mededeling in de eerste uren had veel kunnen opvangen. Bijvoorbeeld met de bevestiging dat er een ernstig incident was, dat twee mensen zwaargewond raakten, dat er geen acuut gevaar meer was voor de buurt en dat het parket het onderzoek leidde.

Dat is geen sensatie. Dat is basisinformatie.

Meer transparantie nodig bij zware incidenten

De zaak in de Sebastiaan Nachtegaelestraat toont opnieuw hoe belangrijk snelle en sobere communicatie is. Zeker vandaag de dag waar incidenten meteen rondgaan via Facebookgroepen, WhatsApp en lokale nieuwskanalen.

Wie niet communiceert, laat anderen het verhaal invullen. En dat is zelden goed voor het onderzoek, de buurt of het vertrouwen in politie en justitie. Deze opinie is geen verwijt, maar een oproep om het in de toekomst toch anders aan te pakken om wilde cowboy verhalen op sociale media en onder de bevolking te vermijden!

Het gerechtelijk onderzoek moet nu uitwijzen wat er zondagavond precies is gebeurd in het appartement. Maar los daarvan blijft de communicatievraag overeind: waarom moesten bewoners en lokale media zo lang wachten op officiële duidelijkheid over een zwaar incident dat zich zichtbaar in hun straat afspeelde?

- Advertisement -

Ook dit nog...

2 REACTIES

  1. Transparantie is nog nooit het sterkste punt geweest in Knokke-Heist.
    Het continu onder de mat vegen is echter wel het sterkste punt in Knokke-Heist.
    Men is dan verwonderd dat het publiek zaken op sociale media plaatst.
    Vertrouwen in politie en justitie? Hmm …

  2. Camera’s in Knokke-heist staan blijkbaar niet altijd op de JUISTE plaats.
    Nog steeds geraken er door de mazen van het net terwijl het volloopt met een bepaalde categorie gepensioneerden die koortsachtig en bijna op het ziekelijke af de straat afdweilen om alles te zien en vooral denken .. te weten.
    Politiediensten zullen wel hun redenen hebben om wat te wachten na een incident .
    Het intern houden hoort bij de eedaflegging , daarna kan er JUISTE info “rondgestrooid “worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Dank aan onze partner -
- Dank aan onze partner -

Net binnen