Zet een stoel buiten, open een drankje en praat met je buur. Op vrijdag 5 juni 2026 organiseert Knokke-Heist het Stoep-eritief: een laagdrempelige oproep aan alle inwoners om hun stoep even om te toveren tot ontmoetingsplek.
Het Stoep-eritief vraagt niets meer dan een stoel, iets om te drinken en eventueel een schaaltje lekkers op de vensterbank. Wie wil, kan uitnodigingskaartjes afhalen aan de onthaalbalies van het Sociaal Huis. De dienst Welzijnsprojecten koppelt dit initiatief aan de werking rond Warme Buurten.
Voor inwoners betekent het dat gewone, korte gesprekken met voorbijgangers of buren makkelijker gemaakt worden. Buurtgenoten die elkaar normaal voorbijlopen, krijgen een laagdrempelige aanleiding om stil te staan en te praten. Dat kan nieuwe contacten opleveren of bestaande contacten versterken.
Het initiatief richt zich tot alle bewoners van Knokke-Heist. Het zal vooral voelbaar zijn in woonstraten en wijkkernen waar mensen hun stoep kunnen gebruiken als kleine ontmoetingsplek. Voor verenigingen of lokale handelaars kan het ook een manier zijn om zichtbaarder te worden in de buurt.
- Datum: vrijdag 5 juni 2026.
- Uitnodigingskaartjes: gratis af te halen aan de onthaalbalies van het Sociaal Huis.
- Inlichtingen: Sociaal Huis, tel. 050 53 09 00.
De organisatie moedigt deelnemers aan om het stoepmoment te delen via #KHStoeperitief.
Het Stoep-eritief is een kleine stap die lokaal kan helpen om straten warmer en meer verbonden te maken. Doe mee en zet die stoel buiten.




