Het fregat Leopold I vertrok maandag uit Zeebrugge voor een inzet van twee maanden binnen de permanente NAVO-vloot SNMG1. Tijdens de missie opereert het schip eerst in de Noordzee en vervolgens in de Noord-Atlantische Oceaan langs belangrijke vaarroutes voor het Europese handelsverkeer.
Voor Zeebrugge betekent dit dat een groter militair schip en bemanning langere tijd afwezig zijn vanuit de haven. Lokale maritieme activiteiten blijven normaal, maar zichtbaarheid en bezoek van het fregat in de haven verdwijnen tijdelijk. Voor families en kennissen van bemanningsleden verandert het dagelijkse contactbeeld: de Leopold I is twee maanden op zee.
Welke taken het fregat uitvoert en waarom dat telt
Het schip zal samen met andere NAVO-schepen trainen op maritieme gevechtsmissies in verschillende dimensies: maritieme luchtverdediging, onderzeebootbestrijding en het uitschakelen van vijandelijke schepen. De missie moet “geloofwaardige maritieme aanwezigheid” verzekeren in strategische zeegebieden, maritieme bewaking uitvoeren en belangrijke zeeroutes beschermen.
Internationale activiteiten en lokale link met Zeebrugge
Naast oefeningen neemt de Leopold I deel aan Operation Brilliant Shield en is het schip opgenomen in de Sail4th Fleet Parade in New York ter gelegenheid van de 250ste verjaardag van de Verenigde Staten. Voor Zeebrugge onderstreept het vertrek de rol van de haven als uitvalsbasis voor internationale maritieme operaties en zichtbaar onderdeel van Belgische inzet in NAVO-verband.
De aanwezigheid van het fregat in Zeebrugge keert terug na afronding van de missie; exacte terugkeerdatum is afhankelijk van de operationele planning.




