Knokke-Heist vraagt inwoners om tijdens de Week van het Afvalteam stil te staan bij het werk van de afvalmedewerkers. Een vriendelijk woord, een glimlach of een kort bedankje onderweg kan volgens de gemeente alvast veel betekenen voor de ploegen.
Wat de gemeente vraagt: kleine gebaren en goede gewoontes
Naast respect voor de werknemers vraagt de gemeente concreet om afval correct te sorteren en het tijdig buiten te zetten. Dat verkleint de werklast van de afvalteams en zorgt voor vlottere ophaalrondes.
De veranderingen raken vooral de afvalmedewerkers zelf en alle inwoners van Knokke-Heist. Medewerkers krijgen meer waardering tijdens hun werk. Inwoners profiteren van efficiëntere ophalingen en een nettere openbare ruimte als afval beter gesorteerd en op tijd klaarstaat.
Lokale betrokkenheid en educatie
In week 21 stond een kleurplaat in de Tam-Tam waarmee kinderen konden meedoen: de kleurplaat kon worden ingekleurd en aan restafval of papier en karton bevestigd. Wie dat nog wil doen, kan de kleurplaat printen en inkleuren via de downloadlink die de gemeente aanbiedt.
Als kustgemeente met veel bezoekers en wisselende drukte betekent betere sortering en stipte ophaling minder zwerfvuil en vlottere dienstverlening in heel Knokke-Heist. Dat houdt straten, stranden en buurten netter voor bewoners en toeristen.
De gemeente benadrukt dat de Week van het Afvalteam een expliciet moment is om waardering te tonen en samen te werken aan een propere, leefbare en duurzame gemeente.









