Onze gemeente trekt eerste vergunning strandcabine in na verboden onderverhuur

Lezers reageren

- Dank aan onze partner -
- Dank aan onze partner -

Knokke-Heist heeft voor het eerst de vergunning van een particuliere strandcabine ingetrokken omdat de eigenaar die illegaal onderverhuurde. Particuliere strandcabines onderverhuren is sinds het nieuwe gemeentelijke reglement verboden. De eigenaar die nu betrapt werd, verliest zijn vergunning voor 2027. De gemeente wil daarmee tonen dat het verbod niet op papier blijft staan. Wie zijn cabine toch nog te huur aanbiedt, riskeert zijn standplaats definitief kwijt te raken.

Eerste eigenaar verliest vergunning

Het gemeentebestuur voerde in november vorig jaar een nieuw reglement in voor particuliere strandcabines. Daarin staat dat eigenaars hun cabine niet mogen onderverhuren. Toch gebeurt dat volgens de gemeente nog altijd.

Bij een routinecontrole werd nu een eerste overtreding vastgesteld. Aan de cabine hing een affiche waaruit bleek dat ze te huur werd aangeboden.

“Een affiche aan de cabine verraadde dat ze te huur werd aangeboden. We merkten dat op tijdens een routinecontrole”, zegt schepen De Brabandere. Zulke advertenties verschijnen volgens onze redacteur ook regelmatig op sociale media of bij immo’s ligt een lijst. Het reglement is nochtans duidelijk: onderverhuren kan niet. De wachtlijst van eigen inwoners en tweede verblijvers is al lang genoeg? De eigenaar is daardoor zijn vergunning voor 2027 kwijt. En degelijk “lik op stuk beleid” lezen we in de vele positieve reacties op de aanpak.

Signaal aan andere eigenaars

Met de eerste intrekking zet Knokke-Heist de toon voor de komende strandseizoenen. De boodschap aan andere eigenaars is helder: particuliere strandcabines onderverhuren kan niet meer zonder gevolgen.

Voor inwoners en tweedeverblijvers is een strandcabine bijzonder gegeerd. Ze hoeven hun spullen niet telkens mee te sleuren naar het strand en kunnen er overdag of ’s avonds tijd doorbrengen met familie en vrienden.

Net daarom ligt onderverhuur gevoelig. Er staan ongeveer 1.800 mensen op de wachtlijst voor een cabine. Wie zijn standplaats gebruikt om die door te verhuren, houdt volgens het reglement een plek bezet die voor persoonlijk gebruik bedoeld is.

Geen extra cabines op het strand

Extra cabines komen er voorlopig niet. Volgens schepen Bert De Brabandere (Inzicht) telt onze gemeente al 3.000 standplaatsen voor strandcabines en 26 strandbars. Het strand is daardoor al stevig ingevuld. Hij wil het strand niet verder laten vollopen. Dat maakt de bestaande standplaatsen nog schaarser, en het verbod op onderverhuur des te belangrijker, besluit De Brabandere.

Wat mag nog wel?

Het verbod geldt voor particuliere strandcabines. Die mogen niet worden doorverhuurd door de eigenaar. Dat is iets anders dan de cabines van strandconcessionarissen. Zij huren een stuk strand van de gemeente en mogen daar cabines en strandstoelen plaatsen en verhuren. Voor die commerciële spelers gelden afgesproken prijzen en periodes.

Voor particuliere eigenaars is de grens nu duidelijk getrokken: particuliere strandcabines onderverhuren kan leiden tot het verlies van de standplaats.

- Advertisement -

Ook dit nog...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Dank aan onze partner -
- Dank aan onze partner -

Net binnen