Knokke-Heist, Brugge en Oostende kleuren oranje voor Wereld MS-Dag

Lezers reageren

- Dank aan onze partner -
- Dank aan onze partner -

Op zaterdag 30 mei 2026 wil MS-Liga Vlaanderen heel Vlaanderen oranje kleuren voor de jaarlijkse Wereld MS-Dag. Ook aan de kust en in Brugge komt MS zichtbaar in beeld, met acties voor mensen met MS, hun naasten en voorbijgangers.

De Knokke-Heistse Patricia De Groote, voorzitter van MS-Liga Brugge-Oostkust, staat die dag met vrijwilligers op de zaterdagmarkt op ’t Zand in Brugge. In Oostende loopt er een hele dag ‘Anker’ voor MS op Linkeroever.

Oranje maakt MS zichtbaar

Oranje is de officiële internationale kleur voor MS en bewustzijn rond MS. Met de oproep om heel Vlaanderen oranje te kleuren, wil MS-Liga Vlaanderen aandacht vragen voor een aandoening die vaak moeilijk zichtbaar is.

Multiple Sclerose, kortweg MS, is een chronische auto-immuunaandoening van het centraal zenuwstelsel en de oogzenuwen. Door ontstekingen ontstaat schade aan zenuwcellen en zenuwbanen. Dat kan leiden tot heel verschillende klachten, zichtbaar en onzichtbaar.

Omdat het verloop van MS voor iedereen anders is en moeilijk te voorspellen valt, wordt MS ook “de aandoening met 1000 gezichten” genoemd.

Ervaringskoffer op ’t Zand

Wie zaterdag op de markt op ’t Zand in Brugge passeert, kan kennismaken met de MS-ervaringskoffer. Met enkele hulpmiddelen kunnen bezoekers zelf ervaren hoe bepaalde symptomen van MS kunnen aanvoelen.

Voor inwoners en bezoekers maakt dat het thema minder abstract. MS gaat niet alleen over een diagnose, maar ook over wat mensen in het dagelijkse leven merken, soms zonder dat anderen dat meteen zien.

In België leven ongeveer 14.000 personen met MS. Jaarlijks komen er ongeveer 450 diagnoses bij. Zes op de tien personen met MS zijn vrouwen, vier op de tien mannen. De diagnose wordt meestal gesteld tussen 20 en 40 jaar.

Oranje lintjes en foto’s

Wie de actie wil steunen, kan een oranje lintje kopen voor 3 euro bij de MS-Liga, op een activiteit of via een vrijwilliger.

MS-Liga Vlaanderen roept mensen ook op om op Wereld MS-Dag een foto in het oranje te delen met #SamenOranjevoorMS. Foto’s kunnen ook worden ingestuurd via www.oranjevoorms.be of via communicatie@ms-vlaanderen.be.

Zo moet heel Vlaanderen oranje worden: niet als symbool op afstand, maar als zichtbaar teken van steun voor mensen met MS en hun omgeving.

- Advertisement -

Ook dit nog...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Dank aan onze partner -
- Dank aan onze partner -

Net binnen